ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΑΒ Α.Ε.
Από το συνολικό ποσό των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων άνω των 90 ημερών προς φορείς εντός γενικής κυβέρνησης, ποσό ευρώ 31,02 εκ. αφορά σε διαφορές φορολογικού ελέγχου χρήσεων 2001, 2002, 2003 και 2004. Περαιτέρω,ποσό ευρώ 11,23 εκ. αφορά σε οφειλές τρέχοντος έτους και προηγούμενων ετών προς το Ι.Κ.Α. Εξ’ αυτών, 5,5 εκ ευρώ έχουν ρυθμιστεί με το Ι.Κ.Α. σε 150 μηνιαίες δόσεις εκ των οποίων υπολείπονται προς καταβολή 120 μηνιαίες δόσεις. Τέλος,σημειώνεται ότι στα ανωτέρω ποσά συμπεριλαμβάνονται κατά την 31.12.2016 και 31.08.2017, υποχρεώσεις τρέχουσες και παλαιότερες προς Δ.Ο.Υ. και ασφαλιστικά ταμεία συνολικού ποσού ευρώ 42.532.859,57 και 35.078.438,56, αντίστοιχα.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΑΒ Α.Ε ΕΧΩ ΑΝΑΦΕΡΘΕΙ ΠΟΛΛΑΚΙΣ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΠΛΟΚ
ΣΗΜΕΡΑ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΜΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΩΝ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΜΩΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ ΤΗΣ ΕΑΒ Α.Ε ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΜΕΝΗ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ .
ΟΠΩΣ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΑΚΟΜΑ ΜΙΑ Α.Ε ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΤΑΧΡΕΩΜΕΝΗ ΣΕ ΠΙΣΤΩΤΕΣ,ΣΕ ΔΕΗ ,ΣΕ ΑΑΔΕ,ΣΕ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ
ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΝΕΞ ΕΧΕΙ Η ΕΑΒ ΑΕ ,ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΕΣ ΤΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΜΕ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ ΘΑ ΠΑΡΕΙ ΤΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΠΟΚΟΜΗΣΕ ΜΗ ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΗ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΜΔ ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΑ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΑ ΠΟΣΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΥΣΤΑΘΟΥΝ
ΕΠΙΣΗΣ Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΥΤΟΣ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΓΙΝΕ ΤΟ 2018 ΚΑΙ ΑΦΟΡΟΥΣΕ ΤΑ ΕΤΗ 2016-2017 ΜΑΣ ΕΒΓΑΛΕ ΟΤΙ Η ΕΑΒ Α.Ε ΕΙΝΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΧΡΕΟΚΟΠΗΜΕΝΗ ,ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ 418,699,206.56,ΟΙ ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΤΗΣ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΕΝΤΟΣ ΦΟΡΕΩΝ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΕΙΝΑΙ 649,591,060.72
ΜΙΑ ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΠΟΥ ΟΛΑ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΟΤΙ ΩΔΕΥΕΙ ΣΤΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΟΠΩΣ ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΜΥΝΤΙΚΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ
ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΟΥΝ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ,ΜΑΣ ΑΦΟΡΑ ΑΦΟΥ Η ΕΑΒ Α.Ε ΕΧΕΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΜΕ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΗΜΑ.
Έκθεση Ελέγχου
Ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της δημόσιας επιχείρησης με την επωνυμία
Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε.- (Ε.Α.Β. Α.Ε.)
Απρίλιος 2018
Σύνοψη
Η παρούσα έκθεση αποτυπώνει τα αποτελέσματα του ελέγχου που διενεργήθηκε
από το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ε.Σ.) στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της δημόσιας
επιχείρησης με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε»
(φορέας), η οποία αφορά την περίοδο από 31.12.2016 έως 31.8.2017.
Ο έλεγχος εντάσσεται στο πλαίσιο του οριζόντιου ελέγχου που διεξήγαγε το Ε.Σ.
στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης(Φ.Γ.Κ.), για τους
ακόλουθους επτά υποτομείς : α) Κεντρική Διοίκηση (Υπουργεία) και Πρόγραμμα
Δημοσίων Επενδύσεων, β) Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β΄ βαθμού, γ)
Νοσηλευτικά Ιδρύματα του Ε.Σ.Υ., δ) Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, ε) Ενιαίος
Οργανισμός Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), στ) Ανεξάρτητη Αρχή
Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), ζ) Λοιπά Νομικά Πρόσωπα – Φ.Γ.Κ. και αποτελεί
μέρος του ελέγχου του τελευταίου υποτομέα.
Η ομάδα ελέγχου που συγκροτήθηκε με την 65286/20-10-2017 (2η ορθή
επανάληψη) Απόφαση της Προέδρου του Ε.Σ., όπως τροποποιήθηκε με την 70280/8-
11-2017 όμοια, και επικουρήθηκε από ελεγκτή της Ελεγκτικής Υπηρεσίας της
Κυπριακής Δημοκρατίας, έλεγξε τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του φορέα και
ειδικότερα προέβη : στην εξακρίβωση της ορθής καταγραφής των ληξιπροθέσμων
υποχρεώσεων προς τρίτους, στην ανάλυση της εφαρμογής του προγράμματος
απορρόφησης των κονδυλίων από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM)
για την εκκαθάριση των ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων, στην εξέταση της αξιοπιστίας
των δημοσιονομικών δεδομένων και του συστήματος δημοσιονομικών αναφορών,
των συστημικών λόγων συσσώρευσης των ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων και την
επισκόπηση των πρακτικών της Δημοσιονομικής Διαχείρισης και των διαδικασιών
που προκαλούν την περαιτέρω συσσώρευση ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων. Η ομάδα
ελέγχου ολοκληρώνοντας τον έλεγχο, προέβη στην υποβολή συστάσεων για τη
βελτίωση των διαδικασιών εκκαθάρισης και συστήματος δημοσιονομικών αναφορών,
προς επίλυση των υποκείμενων αδυναμιών σε επίπεδο Δημοσιονομικής Διαχείρισης.
Ο έλεγχος διενεργήθηκε σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις των
κειμένων δημοσιονομικών κανόνων δικαίου και στο πλαίσιο των Αρχών και
Προτύπων Ελέγχου του Διεθνούς Οργανισμού των Ανωτάτων Ελεγκτικών Ιδρυμάτων
(INTOSAI) και πραγματοποιήθηκε σε δύο (2) φάσεις. Η πρώτη φάση από Οκτώβριο
2017 έως 22.12.2017 ολοκληρώθηκε με την αποστολή στον ελεγχόμενο φορέα
πίνακα προκαταρκτικών ευρημάτων και η δεύτερη από 8.1.2018 έως 30.3.2018
ολοκληρώθηκε με τη σύνταξη της παρούσας έκθεσης ελέγχου.
Ο έλεγχος ανέδειξε ότι ο φορέας δε λαμβάνει επιχορήγηση από τον μηχανισμό
εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους (ESM), αντιμετωπίζει
μεγάλη έλλειψη ρευστότητας και έχει συσσωρεύσει μεγάλα ποσά ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων προς τρίτους, τα οποία αδυνατεί να αποπληρώσει, αφού με την
παρούσα ρευστότητα που προέρχεται από ίδια έργα, χρηματοδοτεί μόνο την
τρέχουσα δραστηριότητα. Συνεπώς, ο φορέας δεδομένης της παρούσας κατάστασης
θα συνεχίσει να συσσωρεύει νέες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, αφού παρατηρείται
και τάση υστέρησης στα έσοδα, η οποία προέρχεται και από την αδυναμία της
εταιρείας να ολοκληρώσει τις παραγγελίες της και να τιμολογήσει τα αναληφθέντα
έργα. Τέλος, διαπιστώθηκε ότι αιτία συσσώρευσης νέων ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων είναι και η μη αυτοματοποιημένη καταγραφή και παρακολούθηση τους
στο Μ.Δ.
Συνοπτικά, οι διαπιστώσεις και τα ευρήματα που εντοπίστηκαν κατά τον έλεγχο
και οδήγησαν στα ανωτέρω συμπεράσματα είναι τα εξής:
Ο προϋπολογισμός συντάσσεται με την παραδοχή υπερεκτίμησης των εσόδων
από πωλήσεις.
Παρουσιάζεται σημαντική υστέρηση στα έσοδα από πωλήσεις που προέρχεται
από την αδυναμία ολοκλήρωσης των αναληφθέντων έργων, λόγω της μειωμένης
ρευστότητας αλλά και την σημαντική αποχώρηση προσωπικού με τεχνογνωσία.
Δεν τηρείται o κανόνας FIFO (first–in, first-out) στην αποπληρωμή των
υποχρεώσεων, αλλά πληρώνονται οι υποχρεώσεις με βάσει τις τρέχουσες ανάγκες
χωρίς να δίνεται προτεραιότητα στις παλαιότερες οφειλές.
Η συσσώρευση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων ενέχει κινδύνους για άσκηση
αγωγών εναντίον της εταιρείας και περαιτέρω επιβάρυνση αυτής με δικαστικά έξοδα
και καταλογισμό τόκων.
Ο φορέας τηρεί σύνοψη του Πίνακα Μητρώου Δεσμεύσεων (Μ.Δ.), ο οποίος
ενημερώνεται χειροκίνητα με άντληση στοιχείων από τα βιβλία του.
Είναι αδύνατη η παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού από τη
σύνοψη του Μ.Δ., λόγω της αρχής της εκτέλεσης του δεδουλευμένου (accrual basis
accounting).
Δεν παρακολουθείται η εκτέλεση του προϋπολογισμού μέσω του
πληροφοριακού συστήματος SAP.
Παρουσιάζεται πλασματική εικόνα στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς
φορείς εκτός γενικής κυβέρνησης, αφού δε συμπεριλαμβάνονται σε αυτές οι
προκαταβολές για έργα που θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί, αλλά αντίθετα,
συμπεριλαμβάνονται υποχρεώσεις προς φορείς εντός γενικής κυβέρνησης.
Δε συμπεριλαμβάνονται ούτε στις συνολικές υποχρεώσεις που εμφανίζονται
στη σύνοψη του Μ.Δ. (και ειδικότερα στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς φορείς
εντός γενικής κυβέρνησης), αλλά ούτε έχουν καταχωρισθεί στα βιβλία της εταιρείας,
πρόστιμα από βεβαιωμένες οφειλές φόρων και προσαυξήσεις τόκων από καταπτώσεις
εγγυήσεων δανείων.
Δεν έχει συνταχθεί έκθεση εσωτερικού ελέγχου σχετικά με τη διαδικασία
αποπληρωμής των υποχρεώσεων και ειδικότερα με την παρακολούθηση και πληρωμή
των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
Κατά συνέπεια, το Ε.Σ. συστήνει στη Διοίκηση του φορέα:
1. Να τηρήσει αναλυτικό βιβλίο Μ.Δ..
2. Να παρακολουθείται, μέσω του πληροφοριακού λογιστικού συστήματος της
εταιρείας SAP, η εκτέλεση του προϋπολογισμού.
3. Να συντάσσονται ρεαλιστικοί προϋπολογισμοί βάσει ιστορικών στοιχείων, σε
συνδυασμό με έγκυρες εκτιμήσεις αναφορικά με την παραγωγική δυναμική της
εταιρείας και της ρευστότητας της και όχι βάσει υπερτιμημένων προβλέψεων
αναφορικά με μελλοντικές της πωλήσεις.
4. Να εκπονηθεί ένα στρατηγικό μεσοπρόθεσμο σχέδιο εκκαθάρισης
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μέσω σύνταξης καταστάσεων χρηματικών ροών (cashflows),
ώστε η εταιρεία, παράλληλα με την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών της, να
μειώνει σταδιακά και το ύψος των συσσωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών της.
5. Να γίνεται ορθή καταγραφή των υποχρεώσεων της εταιρείας στη σύνοψη του
Μ.Δ. βάσει των παρατηρήσεων της ομάδας ελέγχου.
6. Να γίνει αυτοματοποίηση της διαδικασίας καταγραφής των ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων στη σύνοψη του Μ.Δ. μέσω δημιουργίας ειδικού προγράμματος που θα
αντλεί αυτόματα στοιχεία από τα βιβλία της εταιρείας.
7. Να γίνει ορθή αξιοποίηση του προσωπικού προκειμένου να αποφευχθούν οι
καθυστερήσεις στην εκτέλεση των συμβάσεων, οι οποίες μπορεί να επιφέρουν νέα
συσσώρευση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
8. Να γίνονται τακτικές συμφωνίες υπολοίπων των προμηθευτών με τα βιβλία
της εταιρείας με την αποστολή επιβεβαιωτικών επιστολών ή email.
9. Να καταχωρισθούν στα βιβλία της εταιρείας τα πρόστιμα όπως προκύπτουν
από τη φορολογική εικόνα της.
10. Να παρακολουθείται διεξοδικότερα από τον εσωτερικό ελεγκτή, η διαδικασία
καταγραφής και αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του φορέα,
σύμφωνα με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του (ΦΕΚ 100, Τεύχος
Ανωνύμων Εταιρειών και Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης/19.01.2011).
Η παρούσα έκθεση αφορά στον έλεγχο επί των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της
δημόσιας επιχείρησης με την επωνυμία «Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε.»
(Ε.Α.Β. Α.Ε.), για τη χρονική περίοδο 31.12.2016 έως 31.08.2017.
4. Συμπεράσματα
Η εταιρεία δεν τηρεί αναλυτικό βιβλίο Μητρώου Δεσμεύσεων αλλά
συντάσσει συνοπτικό Πίνακα Μ.Δ. (βλ. ενότητα 3.3.1).
Είναι αδύνατη η παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού από τη
σύνοψη του Μ.Δ λόγω της αρχής της εκτέλεσης του δεδουλευμένου (accrual basis
accounting).
Δεν παρακολουθείται η εκτέλεση του προϋπολογισμού μέσω του
πληροφοριακού συστήματος SAP.
Παρουσιάζεται πλασματική εικόνα στα ποσά που δηλώνονται στο συνοπτικό
Πίνακα του Μ.Δ. της εταιρείας για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της προς φορείς
εκτός γενικής κυβέρνησης, αφού δε συμπεριλαμβάνονται σε αυτά τα ποσά που
αφορούν σε προκαταβολές πελατών των οποίων τα έργα θα έπρεπε να είχαν
παραδοθεί σύμφωνα με τις σχετικές συμβάσεις (βλ. ενότητα 3.3.2).
Συμπεριλαμβάνονται στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς φορείς εκτός
γενικής κυβέρνησης του συνοπτικού Πίνακα του Μ.Δ., ποσά που αφορούν σε
λογαριασμούς υποχρεώσεων ελληνικού δημοσίου, τα οποία θα έπρεπε να δηλωθούν
στις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς φορείς εντός γενικής κυβέρνησης, με αποτέλεσμα
να αλλοιώνεται η εικόνα των οφειλών της εταιρείας. Έτσι, ενώ παρουσιάζεται γενικά
αυξητική τάση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς φορείς γενικής κυβέρνησης βάσει
των βιβλίων, στο συνοπτικό Πίνακα του Μ.Δ. παρουσιάζεται μείωση αυτών κατά
τους δύο (2) τελευταίους μήνες (βλ. ενότητα 3.3.2).
Δεν τηρείται ο κανόνας FIFO (first–in, first out) στην αποπληρωμή των
υποχρεώσεων αλλά αντίθετα, εξοφλούνται με βάσει τις τρέχουσες ανάγκες, χωρίς να
τηρείται χρονολογική σειρά και να δίνεται προτεραιότητα στις παλαιότερες, σύμφωνα
με κοινές αποφάσεις που λαμβάνονται από τους Διευθυντές του φορέα (βλ. ενότητα
3.1.2 & 3.1.4).
Από την αποστολή επιστολών προς εννιά (9) μεγαλύτερους προμηθευτές,
λήφθηκε απάντηση από ένα προμηθευτή εξωτερικού (1 Source Aero Service)
σύμφωνα με την οποία υπήρχε διαφορά στα βιβλία της με 31.08.2017, η οποία
οφειλόταν σε δύο μη καταχωρισμένα τιμολόγια (βλ. ενότητα 7.4)
Παρουσιάζεται δραματική μείωση στα διαθέσιμα της εταιρείας (31.08.2017
σε σχέση με 31.12.2016), καθώς έχουν αναλωθεί για την κάλυψη της δραστηριότητα
της ακόμα και τα δάνεια που έχει λάβει, ενώ τα διαθέσιμα της δεν επαρκούν για να
καλύψουν τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της (βλ. ενότητα 3.4).
Υπάρχει σημαντική καθυστέρηση στην εκπλήρωση των συμβατικών
υποχρεώσεων της εταιρείας σχετικά με τους χρόνους παράδοσης των υπό εκτέλεση
έργων, καθώς έχει αποχωρήσει μεγάλος αριθμός προσωπικού με υψηλή τεχνογνωσία
(βλ. ενότητες 3.1.7 & 3.4).
Δε συντάσσεται ρεαλιστικός προϋπολογισμός λόγω π.χ. υπερεκτίμησης των
εσόδων από πωλήσεις (βλ. ενότητα 3.4).
Δεν έχει συνταχθεί έκθεση εσωτερικού ελέγχου σχετικά με τη διαδικασία
αποπληρωμής των υποχρεώσεων και ειδικότερα με την παρακολούθηση και πληρωμή
των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
5. Απάντηση φορέα
Ο φορέας απέστειλε με το Α.Π. 0140-18-01-0013/04.01.2018 έγγραφό του
απάντηση στα ευρήματα της ομάδας ελέγχου, όπως αναφέρονται αναλυτικά στον
Πίνακα Ευρημάτων (βλ. Παράρτημα 7.7). Συνοπτικά αναφέρεται ότι η εταιρεία λόγω
της περιορισμένης ταμειακής της ρευστότητας, εξοφλεί τις υποχρεώσεις με βάση την
αναγκαιότητα και το επείγον της κάθε περίπτωσης και όχι βάσει της παλαιότητάς
τους. Επιπλέον, επισημαίνεται ότι οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην
ολοκλήρωση των αναληφθέντων έργων, οφείλονται κατά κύριο λόγο στη μείωση του
προσωπικού κατά 50% και ότι ο προϋπολογισμός είναι επιτεύξιμος, εάν συντρέξουν
οι προϋποθέσεις και οι παραδοχές που έχουν ληφθεί υπόψη κατά την κατάρτιση του.
Τέλος, σύμφωνα με την ως άνω απάντηση, η Ε.Α.Β. Α.Ε. δε συμπεριλαμβάνει στα
στοιχεία του συνοπτικού Πίνακα του Μ.Δ. τα ποσά από προκαταβολές πελατών, τις
καταπτώσεις δανείων με εγγύηση ελληνικού δημοσίου, καθώς και τα πρόστιμα και
τις προσαυξήσεις από τις φορολογικές αρχές για τις χρήσεις 2001-2004 (βλ.
αναλυτικά απάντηση φορέα στο Παράρτημα 7.7).
6. Συστάσεις
Κατόπιν των προεκτεθέντων, η ομάδα ελέγχου προτείνει τη λήψη των παρακάτω
μέτρων από τον φορέα, προκειμένου να βελτιωθεί η διαδικασία εκκαθάρισης
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του, η αξιοπιστία των στοιχείων που καταγράφονται
στα συστήματα του και η αποφυγή συσσώρευσης νέων ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων. Ειδικότερα προτείνει:
1. Να τηρήσει αναλυτικό βιβλίο Μ.Δ..
2. Να παρακολουθείται, μέσω του πληροφοριακού λογιστικού συστήματος της
εταιρείας SAP, η εκτέλεση του προϋπολογισμού.
3. Να συντάσσονται ρεαλιστικοί προϋπολογισμοί βάσει ιστορικών στοιχείων, σε
συνδυασμό με έγκυρες εκτιμήσεις αναφορικά με την παραγωγική δυναμική της
εταιρείας και της ρευστότητας της και όχι βάσει υπερτιμημένων προβλέψεων
αναφορικά με μελλοντικές της πωλήσεις.
4. Να εκπονηθεί ένα στρατηγικό μεσοπρόθεσμο σχέδιο εκκαθάρισης
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μέσω σύνταξης καταστάσεων χρηματικών ροών (cashflows),
ώστε η εταιρεία, παράλληλα με την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών της, να
μειώνει σταδιακά και το ύψος των συσσωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών της.
5. Να γίνεται ορθή καταγραφή των υποχρεώσεων της εταιρείας στη σύνοψη του
Μ.Δ. βάσει των παρατηρήσεων της ομάδας ελέγχου.
6. Να γίνει αυτοματοποίηση της διαδικασίας καταγραφής των ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων στη σύνοψη του Μ.Δ. μέσω δημιουργίας ειδικού προγράμματος που θα
αντλεί αυτόματα στοιχεία από τα βιβλία της εταιρείας.
7. Να γίνει ορθή αξιοποίηση του προσωπικού προκειμένου να αποφευχθούν οι
καθυστερήσεις στην εκτέλεση των συμβάσεων, οι οποίες μπορεί να επιφέρουν νέα
συσσώρευση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
8. Να γίνονται τακτικές συμφωνίες υπολοίπων των προμηθευτών με τα βιβλία
της εταιρείας με την αποστολή επιβεβαιωτικών επιστολών ή email.
9. Να καταχωρισθούν στα βιβλία της εταιρείας τα πρόστιμα όπως προκύπτουν
από τη φορολογική εικόνα της.
10. Να παρακολουθείται διεξοδικότερα από τον εσωτερικό ελεγκτή η διαδικασία
καταγραφής και αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του φορέα,
σύμφωνα με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του (ΦΕΚ 100, Τεύχος
Ανωνύμων Εταιρειών και Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης/19.01.2011).
7.3 Δομή "Ε.Α.Β. Α.Ε."
Η δομή της "Ε.Α.Β. Α.Ε." έχει ως εξής:
Η έδρα της βρίσκεται στο Δήμο Αθηναίων, Λεωφόρο Μεσογείων 2-4. Το
βιομηχανικό συγκρότημα και οι οικονομικές της υπηρεσίες είναι εγκατεστημένα σε
έκταση 1.850 στρεμμάτων στο Νομό Βοιωτίας, στο Δήμο Σχηματαρίου, στην περιοχή
της Τανάγρας.
7.4 Επιστολές προς Προμηθευτές
Η ομάδα ελέγχου απέστειλε επιστολές για την επιβεβαίωση των πιστωτικών
υπολοίπων (Π.Υ.) στους παρακάτω προμηθευτές, όπως αυτά εμφανίζονταν κατά την
31.08.2017 στα βιβλία του φορέα:
1. FMS, Π.Υ. 33.256.143,72€ (35.066.814,76 USD)
2. EADS DEFENCE & SEC, Π.Υ. 2.026.000 €
3. BAE SYSTEMS LTD, Π.Υ. 4.764.286,22€
4. Onex SA, Π.Υ., 3.078.534,24€
5. 1 Source Aero Service, Π.Y. 888.952,39€
6. PRATT & WHITNEY COMPONENT SOL. Π.Υ. 829.908,02 € (921.553,31
USD)
7. DEFENCE TRADING CO, Π.Υ. 174.498,06€ (192.991,66 USD)
8. WESCO MANUFACTURING, Π.Υ. 606.853,46 € (681.083,13USD)
9. GICHNER SHELTER SY, Π.Υ. 434.381,76 € (399.185,40 USD)
Μέχρι την ημερομηνία σύνταξης της παρούσης η ομάδα ελέγχου έλαβε
απάντηση από έναν (1) προμηθευτή την 1 Source Aero Service, σύμφωνα με την
οποία το υπόλοιπο που εμφάνιζαν τα βιβλία της κατά την 31.08.2017 ανέρχονταν σε
890.682,51 €. Η διαφορά οφειλόταν σε δύο (2) μη καταχωρισθέντα τιμολόγια
εκδόσεως 28.04.2017 από την Ε.Α.Β. Α.Ε., συνολικής αξίας ευρώ 1.730,12 ( 865,06€
+ 865,06€).
i. Οι συνολικές ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις άνω των 90 ημερών προς φορείς
εντός γενικής κυβέρνησης ανήλθαν κατά την 31.12.2016 σε ποσό ευρώ
46.023.185,00, κατά την 31.08.2017 σε ποσό ευρώ 42.327.575,00 και κατά την
31.12.2017 σε ποσό ευρώ 40.678.780. Από τους μήνες Δεκέμβριο 2016 έως τον
Ιούνιο 2017 παρατηρήθηκε μείωση της τάξης -9,64%. Τον Ιούλιο 2017,
παρατηρήθηκε αύξηση σε σχέση με τον Ιούνιο 2017 της τάξης 6,69%, ενώ τον
Αύγουστο του 2017 παρατηρήθηκε μείωση σε σχέση με τον Ιούλιο 2017, ύψους -
4,61%. Τέλος, κατά τον Δεκέμβριο του 2017 παρατηρήθηκε μείωση 3,8% σε σχέση
με τον Αύγουστο του 2017. Στο παρακάτω διάγραμμα παρουσιάζεται η μηνιαία
εξέλιξη των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς εντός γενικής κυβέρνησης για τη
χρονική περίοδο από 31.12.2016-30.09.2017 και τέλος απεικονίζεται και το ύψος
αυτών κατά την 31.12.2017.
ii. Από το συνολικό ποσό των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων άνω των 90
ημερών προς φορείς εντός γενικής κυβέρνησης, ποσό ευρώ 31,02 εκ. αφορά σε
διαφορές φορολογικού ελέγχου χρήσεων 2001, 2002, 2003 και 2004. Περαιτέρω,
ποσό ευρώ 11,23 εκ. αφορά σε οφειλές τρέχοντος έτους και προηγούμενων ετών προς
το Ι.Κ.Α. Εξ’ αυτών, 5,5 εκ ευρώ έχουν ρυθμιστεί με το Ι.Κ.Α. σε 150 μηνιαίες
δόσεις εκ των οποίων υπολείπονται προς καταβολή 120 μηνιαίες δόσεις. Τέλος,
σημειώνεται ότι στα ανωτέρω ποσά συμπεριλαμβάνονται κατά την 31.12.2016 και
31.08.2017, υποχρεώσεις τρέχουσες και παλαιότερες προς Δ.Ο.Υ. και ασφαλιστικά
ταμεία συνολικού ποσού ευρώ 42.532.859,57 και 35.078.438,56, αντίστοιχα.
Από τα βιβλία της εταιρείας κατά την 31.12.2016 και 31.08.2017 προέκυψε ο
κατωτέρω Πίνακας 13 σχετικά με το σύνολο των εκκρεμών υποχρεώσεων της προς
φορείς εντός γενικής κυβέρνησης.
Από τα στοιχεία της σύνοψης του Πίνακα Μητρώου Δεσμεύσεων της εταιρείας
προέκυψε ότι το συνολικό ποσό των υποχρεώσεων σε φορείς εντός γενικής
κυβέρνησης ανέρχεται σε ποσό ευρώ 46.134.086,00 κατά την 31.12.2016 και σε ποσό
ευρώ 42.438.476,00 κατά την 31.08.2017 (σχετ. Πίνακας 14).
Από τη σύγκριση των ποσών των συνολικών υποχρεώσεων της εταιρείας κατά
την 31.12.2016 και 31.08.2017 μεταξύ του συνοπτικού Πίνακα Μητρώου
Δεσμεύσεων και των βιβλίων της, προέκυψαν τα εξής:
Κατά την 31.12.2016, οι συνολικές υποχρεώσεις προς φορείς εντός γενικής
κυβέρνησης εμφανίζονται μικρότερες στο Μητρώο Δεσμεύσεων σε σύγκριση με τα
βιβλία της εταιρείας, κατά ποσό ευρώ 601.748.512,38. Η διαφορά οφείλεται στο ότι
στο συνοπτικό πίνακα του μητρώου δεσμεύσεων της εταιρείας δε
συμπεριλαμβάνονται τα εξής: i) λογαριασμός «προκαταβολές ελληνικού δημοσίου»
(30.05.02) ποσού ευρώ 182.559.070,47, ii) λογαριασμός «Μακροπρόθεσμες
υποχρεώσεις πληρωτέες στην επόμενη χρήση» (53.17) ποσού ευρώ 40.000.000, iii)
λογαριασμός «Ελληνικό Δημόσιο Καταπτώσεις εγγυήσεων» (53.92) ποσού ευρώ
376.475.806,56, iv) ποσό ευρώ 369.462,66 (λογ. 53.98) και ποσό ευρώ 2.921.531,27
(λογ. 53.97), τα οποία αφορούν σε υποχρεώσεις προς φορείς ελληνικού δημοσίου και
έχουν συμπεριληφθεί στις υποχρεώσεις προς φορείς εκτός γενικής κυβέρνησης, και v)
σε λογιστικές εγγραφές συνολικού ποσού ευρώ 577.358,58 οι οποίες καταχωρήθηκαν
στα βιβλία της εταιρείας σε μεταγενέστερη ημερομηνία αυτής της ενημέρωσης του
Μητρώου Δεσμεύσεων.
Κατά την 31.08.2017, το Μητρώο Δεσμεύσεων παρουσιάζει διαφορά ως προς τις
συνολικές υποχρεώσεις προς φορείς εντός γενικής κυβέρνησης, ποσού ευρώ
607.152.584,72, επί έλαττον σε σύγκριση με τα βιβλία της εταιρείας. Η διαφορά
οφείλεται στο ότι στο μητρώο δεσμεύσεων της εταιρείας δε συμπεριλαμβάνονται τα
εξής: i) λογαριασμός «προκαταβολές ελληνικού δημοσίου» (30.05.02) ποσού ευρώ
182.385.593,07, το οποίο αφορά σε προκαταβολή από την εκτέλεση κύριας σύμβασης
(25/99) κατασκευής του έργου "ΕΡΜΗΣ" από το ΥΠ.ΕΘ.Α, ii) λογαριασμός
«Ελληνικό Δημόσιο Καταπτώσεις εγγυήσεων» (53.92) ποσού ευρώ 418.699.206,56,
όπως αναλύεται στην παρατήρηση 7, iii) ποσό ευρώ 3.723.912,66 το οποίο αφορά σε
υποχρεώσεις προς φορείς ελληνικού δημοσίου (λογ. 53.98) και iv) σε λογιστικές
εγγραφές συνολικού ποσού ευρώ 971.602,70 οι οποίες καταχωρήθηκαν στα βιβλία
της εταιρείας σε μεταγενέστερη ημερομηνία αυτής της ενημέρωσης του συνοπτικού
πίνακα του Μητρώου Δεσμεύσεων. Τέλος, ποσό ευρώ 3.315.475,13 (λογ. 53.97), το
οποίο αφορά σε υποχρεώσεις προς φορείς ελληνικού δημοσίου έχει συμπεριληφθεί
στις υποχρεώσεις προς φορείς εκτός γενικής κυβέρνησης.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου